zondag 4 december 2011

Christmas Party

Bij jullie is de Sint waarschijnlijk langsgekomen dit weekend. En indien dit niet het geval was, zou ik me toch zorgen beginnen maken ;-)

Hier in Canada komt de Sint niet. M'n Canadese vrienden trekken trouwens grote ogen als ik zeg dat er bij ons mannen-met-paarden over de daken lopen, en dat wij stoute kinderen meegeven aan roetzwarte mannen-met-jutezakken, maar soit, dit geheel terzijde.

Bij gebrek aan de sinterklaassfeer, wordt hier elk jaar op 1 december het startschot gegeven voor... de kerstsfeer. Om 6 uur 's avonds zakt jong en oud af naar Parliament hill, waar de honderdduizenden lichtjes officieel worden aangestoken. En daarna volgt het 'Christmas Lights across Canada' feestje, inclusief gratis chocomelk en beavertails. Wat uiteraard betekent dat ik er ook was, al zij het zónder fototoestel. [Ik heb maar twee handen, ééntje voor de chocomelk en ééntje voor de beavertail]. Om toch een sfeerbeeld te geven, pikte ik deze foto van 't internet:


In december vullen de Canadezen hun weekend met Christmas Party's. Dat is niet hetzelfde als kerstavond of kerstdag, wat je met je familie viert. Christmas Party's vier je met vrienden. Ik had het geluk gisteren zelf een Christmas Party te mogen meemaken. De uitnodiging klonk alvast veelbelovend:

"You are welcome to come over and participate in any of the following: tree decorating, ornament making, cookie making, kitten playing, ginger bread house making, wine drinking and general Christmas festivities. Bring your friends if you want. We have a hot tub (outdoor spa, whatever you want to call it), so feel free to bring your bathing suits. Bring whatever food, drink, x-mas music, and crafts you want."

Omdat het prachtig weer was, wandelde ik naar 't feestje, onderweg trok ik deze foto van het Rideau Canal, dat begint dicht te vriezen...


De Chrismas Party zelf was fantastisch, en loste alle verwachtingen in. Op deze foto zie je het ginger bread huisje (voor en na dat we 't versierd hadden) en ginger bread cookies. Het leuke aan ginger bread huisjes versieren is dat je alle versiering ook gewoon kunt opeten :-).


We maakten ook zelf kerstversiering, onder andere meterslange slingers van... popcorn. Toen ik zei dat ik dat nog nooit gezien had, slingers van popcorn, was de reply: "Yeah, we Canadians are a bit crazy". Alsof ik dat nog niet wist ;-) We maakten ook vilten beestjes. Niet echt mijn ding, geduldig bezig zijn met naald en draad, maar soit... ik ben er toch redelijk zen bij gebleven. Drie keer raden welk beestje ik maakte*. Op de foto in 't midden zie je één van de drie poezen des huizes, en de versierde kerstboom.


* Het juiste antwoord is: die dikke rode bever :-)

5 opmerkingen:

Francis zei

Fantastisch!
Ik hoop dat je je niet onpopulair hebt gemaakt met het Sinten-verhaal : http://www.rnw.nl/nederlands/article/geen-sinterklaas-vancouver-na-beschuldiging-racisme

Ineke Imbo zei

@Francis: ja, best een interessante discussie vind ik. 'k Vertel er hier wel altijd bij dat ze zwart zijn van door de schoorsteen te kruipen hé...

Ulrieke zei

Oh! Christmas Party's!!! Moeten we hier in België ook invoeren (incl met de 'outdoor spa')!

Ineke Imbo zei

@Ulrieke: akkoord! In december 2012 een Christmas party bij jullie? Mét outdoor spa? :-)

Ulriekee zei

:-D