dinsdag 4 september 2007

Budapest - dag 1

Budapest, de eerste kennismaking...

Joepie! Ik mag een praatje geven op een congres in Budapest! Dat congres begint op dinsdag 28 augustus, maar ik arriveer al enkele dagen vroeger in Budapest, de mooie stad aan de Donau. Het is de tweede keer dat ik helemaal alleen ga citytrippen. De eerste keer was in Edinburgh, en dat viel goed mee. Ze spreken er Engels, en dat versta ik nog :-) Voor Budapest waren de zenuwen toch iets meer gespannen. Van dat Hongaars, daar begrijp je niets van! "Küsünüm" is het enige wat ik geleerd had; dat betekent "dankjewel"...

Bovendien had de Trotter mij niet echt gerustgesteld met frasen als "als er niemand op het perron staat, check dan eens of de tram waarop je staat te wachten niet verangen is door een bus" en "alle straatnamen werden de voorbije jaren veranderd" en "verschillende straten hebben soms dezelfde naam" en "bussen met een zwart cijfer stoppen overal, maar die met een rood cijfer niet". Slik... zó eenvoudig is het dus allemaal niet daar in Budapest...

Maar eenmaal aangekomen verdwijnt de spanning als sneeuw voor de zon. Reizen is durven verdwalen, en in Budapest was het héérlijk verdwalen...

En ik leer heel snel Hongaars ;-)


Op mijn eerste dag bezocht ik het Vörörsmarty Ter, een leuk plein met wat standbeelden en het bekende Gerbaud tearoom. In de buurt vind ik een beeld van een jongetje dat door alle toeristen driftig over beide benen wordt geaaid. Wat zou daar de bedoeling van zijn..?


Ik wandel verder op de Promenade langs de Donau en geniet van het uitzicht. Via de Váci Utca (een voetgangersstraat vol leuke winkeltjes en restaurantjes) wandel ik naar de overdekte markt, die jammergenoeg reeds gesloten is.

Dan maar een paar musea bezoeken. Ik begin met het Nationaal Museum, dat gewijd is aan de geschiedenis van Hongarije. Daarna neem ik de metro naar "Hösök Tere" oftewel het Heldenplein.

Het Heldenplein


Aan elke zijde van dat plein bevindt zich een museum; ik bezoek ze allebei. Aan de ene kant ligt het Nationaal Museum voor Schone Kunsten, waar ik werken bewonder van o.a. Leonardo da Vinci, Peter Paul Rubens, en Rembrandt van Rijn. Aan de andere kant van het plein ligt het Kunstpaleis, waar vooral moderne video-kunst getoond wordt.

Nagenietend van al die kunst maak ik een wandeling in het Városliget (stadspark). In het park ligt een soort sprookjeskasteel. Het is er echt superromantisch, je kunt er bootjes huren en rondvaren op de slotgracht rond het kasteel. Jammer dat Steven nu niet bij me is... In het park zie ik vele pasgetrouwde koppeltjes op fotoreportage.

Pure romantiek!



Geniet even mee van de Hongaarse trouwmode ;-)


Ik keer terug langs de Andrássyboudevard, waar veel mooie gebouwen staan.


Mijn eerste dag Budapest zit erop! En eigenlijk deed ik nog maar één kant van de Donau, namelijk het stadsgedeelte "Pest". Morgen ga ik "Buda" bezoeken!

Geen opmerkingen: