dinsdag 4 september 2007

Budapest - dag 3

Ik als volbloed Hongaarse...

Als ik op deze derde dag in Budapest wandel, word ik - alleen al in de voormidag - maar liefst drie keer aangesproken door toeristen. Blijkbaar zien ze in mij een échte "Budapestse" (of hoe schrijf je dat?) ... Ze schrikken meestal als ik met handen en voeten probeer uit te leggen dat ik níet in Budapest woon en ook maar een gewone toeriste ben. Grappig!

's Ochtends bezoek ik de Sint Stefanus Basiliek. Er wordt me een mooi uitzicht beloofd, maar eerlijk gezegd vond ik het nogal tegenvallen. Je kon wel 360° rond over Budapest zien, maar door de 'slechte' ligging van de Basiliek kon je de Donau niet zien, wat ik erg jammer vond.

De Sint Stefanus Basiliek


Dan maar teug naar beneden, op naar de synagoge! Deze mooie synagoge is de allergrootste in Europa en de tweedegrootste van de wereld. Alle mannen die de synagoge wilden bezoeken, kregen een keppeltje om op hun hoofd te zetten...

(... en dan doe ik iets raars: ik pruts wat aan m'n fototoestel en - per ongeluk - stel ik het zó in dat het enkel nog op groene kleuren reageert... m.a.w. vanaf nu zijn al mijn foto's zwart-wit-met groen)

Hier liggen de joden begraven die tijdens de tweede wereldoorlog gestorven zijn in het getto vlakbij de synagoge...


En hier ziet u het glasraam met al zijn prachtige kleuren (euhm... op mijn fototoestel dus enkel met de groenachtige kleuren... en nee, ik had het nog altijd niet door...)

Na de synagoge breng ik een bezoek aan de botanische tuin van Budapest. Is deze foto niet prachtig?

Cactussen...

(... en dan komt het moment waarop ik een roze waterlelie wil fotograferen... wanneer ik mijn pasgetrokken foto bekijk op het schermpje, vind ik dat de roze waterlelie er maar grijsjes uitziet... het duurt eventjes voor ik het fototoestel duidelijk kan maken dat ie terug op àlle kleuren mag reageren... maar het lukt!)

Tadaaa: roze waterlelie :-)

Nog een laatste foto van de tuin...

... en dan ga ik richting... dierentuin! Ik ben eigenlijk niet zo'n fan van dierentuinen - al die opgesloten dieren : niets voor mij! Maar de Trotter belooft me dat de dierentuin in Budapest wél de moeite is. Er zitten namelijk niet alleen beestjes, maar er zijn ook verschillende botanische tuinen en mooie, oude gebouwen. En omdat bloemen die opgesloten zitten in kooitjes níet neurotisch worden, besluit ik dus toch een kijkje te gaan nemen in de dierentuin.

De toegangspoort tot de dierentuin: onderaan twee olifanten, bovenaan (net onder de toren) ijsberen op de uitkijk.

Om deze laatste dag voor het congres in schoonheid af te sluiten, maak ik een boottochtje op de Donau. Zaaaaaalig!

De boot meert aan op het Margaretheneiland, waar ik uitstap en een uurtje rondslenter. Er zijn kerkjes, restanten van een klooster en ook mooie tuinen...

Ik neem de laatste boot terug... De zon gaat onder en de gebouwen zijn echt feeëriek in dit licht...

Bye bye Budapest!

Geen opmerkingen: