zondag 7 september 2008

Hot Air Balloon Festival

We beginnen hier stilletjesaan ook te beseffen dat het onze laatste weken in Canada zijn. Eind september zullen we - met spijt in het hart - afscheid moeten nemen van dit fantastische land. Maar niet voordat we het uit de lucht gezien hebben!

Jawel, we hebben een ballonvlucht gemaakt! En niet zomaar eentje, maar wel op een heus Hot Air Balloon Festival. Aan dat festival nemen tientallen ballonnen deel - en niet eender welke ballonnen: vele hebben speciale vormen zoals een krokodil, een pandabeer, of een piempajoentje (=lieveheersbeestje voor de niet-Westvlamingen :-)

Naast speciale ballonnen is het festival ook één grote kermis. Een tiental kermistuigen, en vooral veel eetkraampjes en drinktenten. Toen ik aan de ingang van 't festival vroeg waar ik moest zijn om een ballonvaart te reserveren, keken ze me aan alsof ik van Mars kwam. Oei, een ballonvaart, op het ballonfestival, die vraag hadden ze blijkbaar nog niet gekregen. Ze konden me wél vertellen waar ik worsten en bier kon kopen, maar een ballonvlucht, nee, dat wisten ze niet. Gelukkig vond ik zelf m'n weg, en waren we nog op tijd om een ballonvaart te reserveren :-)

Show met skydivers tijdens het festival


Onze rood-en-gele ballon wordt uitgevouwen op de grond. De andere ballonnen zijn reeds vertrekkensklaar, maar onze ballonvaarder (uiters rechts op de foto) is de rustigheid zelve en neemt alle tijd. Geen probleem, want het is erg leuk om al die kleurige bollen te zien groeien en opstijgen.

De eerste ballonnen gaan de wolkenloze hemel tegemoet


En dan is het onze beurt. Het opstijgen gaat razend snel, we moeten immers meteen genoeg hoogte winnen om de Ottawa River over te steken. We hebben ook een mooi zicht op de ballonnen die voor ons uit varen. Mike en ik hebben last van hoogtevrees - jammer dat de mand zo klein is, anders hadden we ons gegarandeerd neergezet. Met trillende benen spreken we elkaar moed in, en dat terwijl Steven volop geniet en foto's trekt, en onze ballonvaarder beslist om niet nog méér te stijgen. Het is hoog genoeg voor Mike en mij...




Steven, Mike, en ik, net voor we gaan landen. De zweetparels op Mikes voorhoofd zijn net verdwenen...

We landen ongelofelijk zacht, waarna we getrakteerd worden op een glaasje Canadese schuimwijn. En dat smaakt!

's Avonds wonen we nog de "Night Glow" show bij. De speciale ballonnen worden op het ritme van muziek en applaus opgelicht. De "darth father" en de "schildpad" zijn trouwens ontworpen door een Belg!

Schildpad

Darth father, pandabeer, en bijtje

4 opmerkingen:

luc zei

Ik zou zo zeggen : een
"hoogte"punt van een toch fantastisch Canadees verblijf.

Anoniem zei

ziet er wel leuk uit!

grtz

Andries en co

Anoniem zei

Haa, nog Belgen aanwezig! Wij waren het team met de schildpad ballon. www.misterbup.be

Fijn dat jullie het festival leuk vonden!

Ineke Imbo zei

Ik vond de schildpad ballon één van de allerleukste! Groetjes