zaterdag 28 januari 2012

Sneeuw ophaling

Als er één avond is waarop ik hier in Ottawa zéker thuisblijf, dan is het wel wanneer deze bordjes in het straatbeeld verschijnen:

Die bordjes geven aan dat ze de sneeuw komen ophalen. Want ja, als er echt veel sneeuw gevallen is, dan helpt zout strooien niet meer... de stad zou overstromen!

Ze brengen de opgehaalde sneeuw dan naar reusachtige 'snow dumps' buiten de stad. Daar zie je in de zomer soms nog sneeuwrestjes liggen...

En misschien heb ik een teveel aan testosteron, maar ik vind het echt razend interessant om te zien hoe ze dat doen, die sneeuw ophalen. De ene machine oogt al spectaculairder dan de andere. (en nee, ik heb het echt niet over de chauffeurs!)

Zo'n 'snow removal night' begint met het wegslepen van auto's die nog in de straat geparkeerd staan. Ik had op die avond toevallig een potluck feestje bij mij thuis. Toen ze auto's begonnen wegslepen, renden een paar gasten naar buiten om hun auto nog snel ergens anders te parkeren. Gelukkig heeft iedereen zijn auto na 't feestje teruggevonden :-)

Als de straat autovrij is, wordt de sneeuw bijeengeveegd, opgehaald, en weggevoerd. Dit proces wordt een aantal keer herhaald. Twee filmpjes:





Nadat de sneeuw is opgehaald, komen er kleinere sneeuwruimers om alles netjes af te werken. Vooral de vinnige sneeuwruimer die de voetpaden schoonmaakt vind ik de max. Maar tegen dat die kwam, vertoefde uw cameravrouw van dienst al in dromenland...

Geen opmerkingen: