vrijdag 19 oktober 2007

Belgie in Canada

Kennen ze Belgie in Canada? Ja hoor!

Op de wekelijkse Farmers' Market verkopen ze Brussels sprouts. Wij hebben er natuurlijk gekocht; ze waren heel lekker :-)
Wat in de supermarkt ook opvalt is dat vele mensen "Real Belgian Bread" kopen. En ik kan ze geen ongelijk geven, het Canadese brood smaakt nergens naar! Het is van dat sponsachtig brood dat je best eerst in de bruudruuster steekt en dan pas in je mond...
Bij het aanschuiven aan de kassa in de supermarkt passeer je - uiteraard - een gans rek met "Real Belgian Chocolate". Ik heb ze nog niet geprobeerd... Ik heb namelijk mijn voorzorgen genomen en een aanzienlijke hoeveelheid échte Belgische chocolade (jaja, de enige echte, Cote d'Or) meegesmokkeld. Nog een geluk dat ze 'm bij de douane niet afgenomen hebben. En moest ik hier in serotonine-nood geraken, dan hebben Wouter en Katrien mij beloofd me - per postpak - uit de problemen te helpen, waarvoor dank bij voorbaat :-)

Maar ze kennen de Belgen uiteraard niet enkel van ons eten. Nee, de meeste vragen die ze mij stellen gaan over de taal die we spreken. Ik krijg dagelijks (!) vragen zoals:
- Welke taal spreken jullie nu eigenlijk in Belgie?
- Welke taal spreek jij?
- Ken je dan ook Frans?
- En Duits?
- En Engels?
- Spreek je "Dutch" of "Flemish"?
- Wat is het verschil tussen "Dutch" en "Flemish"?
- Begrijpen jullie in Belgie dan wat ze in Holland te vertellen hebben?

De problemen tussen de Vlamingen en de Walen zijn hier ook niet onbekend. Een collega van mij kan het niet laten om tenminste één keer per dag zijn hoofd binnen te steken en vragen te stellen zoals:
- Do you really hate the French (= de Walen)?
- Would you date a French guy?

Jaja, ik heb de belgometer hier niet nodig, ik word hier dagelijks getest op mijn unionistische dan wel separatistische gevoelens :-)

2 opmerkingen:

luc zei

Hebben ze daar ook een tweetalig volkslied?
Ik las dat bv op de trein in héél Canada alles altijd tweetalig is?
Luc

Ineke Imbo zei

Daar heb ik geen flauw idee van... We hebben het volkslied nog niet gezongen en nog geen ritje gemaakt met de trein...