maandag 26 november 2007

Wine tasting & shopping

Toen ik op vrijdagavond thuis kwam van het werk, lag er een postpak op mij te wachten... Ik wist natuurlijk al een beetje wat erin zat, want ik had een lange, lieve brief geschreven naar de Sint. (lees: ik had via Skype aan mijn ouders laten weten waarmee ze ons een plezier konden doen ;-)

En ja hoor, ik was blijkbaar braaf geweest dit jaar, want de Sint had mijn orders opgevolgd. In het pak zat de "Kolonisten van Catan" - het kaartspel voor twee spelers. Dankjewel Sinterklaas ;-)

Ik kon natuurlijk niet wachten om het spel te spelen. Tegen dat Steven en ik de spelregels doorgenomen hadden, waren we al een goed uur (en vele discussies :-) verder ... Maar de beste manier om "de Kolonisten" te leren, is het spel gewoon spelen natuurlijk. En dat hebben we dus gedaan. Het spel is niet zo makkelijk - zeker niet als je 't voor 't eerst speelt. Maar het is wel héél leuk! Zeker als je overtuigend wint... *grijns*

Op zaterdagavond waren we bij bevriend koppel - echte, gediplomeerde wijnkenners - uitgenodigd voor "wine tasting". Dat koppel had een aantal wine tasting avonden georganiseerd om geld in te zamelen voor "charity" (liefdadigheids-organisaties). Maar jammer genoeg (?) hadden ze van elke fles wijn nog een paar glazen over, en die konden daar nu toch ook niet blijven staan, niewaar ;-)

Steven en ik daar dus naartoe. En ewel, 't was de moeite. Die paar flessen, dat bleken er een stuk of 15 (!) te zijn, en nog niet van de minste. Als ik het me goed herinner (*kuchje*) hebben we met ons vieren een stuk of 5 flessen witte wijn en een stuk of 5 flessen rode wijn soldaat gemaakt. De laatste 5 hebben we maar laten staan...

En 't was echt heel interessant. We hebben veel geleerd. Hoe we moesten ruiken, proeven, slurpen, ... Hoe we de wijn op onze tong moesten laten ronddraaien. Hoe we aardbei, bessen, eik, aarde, en bloemen in onze wijn konden proeven. En nog zoveel meer... maar dat schiet me nu eventjes niet te binnen...

Als 'dessert' hebben we mogen proeven van de typisch Canadese ijswijn. Dat is wijn die gemaakt wordt van druiven die pas geplukt mogen worden als het gevroren heeft. Door die bevriezing bevatten de druiven erg veel suiker, waardoor er een zoete, witte wijn onstaat. En amai, dat was echt mijn ding, die ijswijn! Zoooooo lekker! Dat was nu eens echt een geslaagde avond sie.

Op zondag zijn we eerst gaan lunchen in Zak's - lekker eten in een 'fun atmosphere'. En daarna zijn we gaan shoppen. Steven had een nieuwe winterjas nodig en ik had nieuwe winterschoenen nodig - doch dit alles terzijde. Ik zou jullie willen vertellen over de immens overweldigende (en bijwijlen vaak kitscherige) kerstsfeer die hier in alle winkels hangt. Maar dat is niet zo makkelijk - het is iets dat je moet horen (live gezongen kerst gospels! 1000 keer jingle bells op de radio! hohoho!), ruiken (dennennaalden! warme chocomelk! kastanjes!), en vooral zien (kerstbomen! kerstballen! kerstslingers! kerstmannen! kerstsleeën! plastieken rendieren!).

Je kunt er hier echt niet onderuit - de kerstsfeer die hangt overal. Het is lang geleden dat ik me nog zo "kerstachtig" gevoeld heb. En we hebben nu nóg een kleine maand te gaan tegen dat 't zover is... Nu maar hopen dat ik het tegen dan niet beu ben, al dat kerstgedoe.

5 opmerkingen:

Sealion zei

Amai, da's pas charity! Veel beter dan de kleffe wafels die ieder scouts/chirolid je elk jaar opnieuw probeert aan te smeren :D

luc zei

Even naar Zak's "geweest".
Weet niet wat kiezen.
Wat hebben jullie binnen gespeeld?

Ineke Imbo zei

Steven heeft daar een goeie truc voor. Als hij niet weet wat kiezen, dan kijkt hij rond, en zoekt hij iemand die iets eet dat er lekker uitziet. En dan bestelt hij gewoon "I'm having what (s)he's having", waarbij hij naar de desbetreffende peroon wijst. In Zak's was Steven's oog gevallen op een stoere kerel, of beter: op het reusachtige bord dat voor die kerel zijn neus stond. Dat bleek - toen Steven ook zo'n gigantisch bord voor z'n neus had - ZAK'S FAMOUS BIG BREAKFAST te zijn: gefrituurde patatjes, eieren, kaas, bacon, toasts, ... Enfin, nogal vettig en zwaar maar wel héél lekker. Ik heb genoten van een rijkelijk gevulde wrap, ook heel lekker!

greta zei

Hopelijk was die wijnproeverij dicht van jullie huisje?..!!
In Zwitserland bestaat er ook een soort ijswijn die er evenwel " gletsjerwijn " heet.
Hier nog g�n kerstsfeer, eerst komt de goedheiligman nog langs........

Ineke Imbo zei

Jep, die wijproeverij was gelukkig heel dicht bij ons huisje, op een goeie 5 à 10 minuutjes tevoet - door de sneeuw. Die "gletsjerwijn" hebben wij deze zomer geproefd, in Restaurant Imfeld: héérlijk. Ik denk dat het "strowijn" noemde of zoiets. Echt vloeibaar goud was dat, zó lekker!