woensdag 11 juli 2007

Edinburgh 3 juli

Ik zit in een klein vliegtuig (zo-eentje met propellers!) dat aan het dalen is. Onder me zie ik groene weiden vol schapen en auto's die links rijden. Jawel, zometeen land ik in... Schotland! Ik moet in Edinburgh zijn voor een congres en maak van de gelegenheid gebruik om de stad zelf ook te bezoeken. Aangezien het congres pas begint op 4 juli, heb ik meteen een volle dag om de toerist uit te hangen :-) Na mijn bagage in het chique 4-sterren hotel 'Salisbury Green' afgegooid te hebben, trek ik de stad in. Ik wandel naar de Royal Mile, een aaneenknoping van straten gelegen in de 'Oude Stad'. Ze is precies één mijl lang en verbindt het Edinburgh Castle met het Palace of Holyrood House. Vandaag bezoek ik het kasteel. Het paleis is voor later, want de queen logeert er net en dan is het uiteraard niet te bezoeken...


Saint Giles Cathedral, gelegen op de Royal Mile


Ingang tot het kasteel...


Mijn bezoek aan het kasteel nam meerdere uren in beslag.
Er was dan ook erg veel te zien. Je had er een prachtig uitzicht op de stad (klik op de foto om te vergroten).


Er liep erg veel volk rond op de binnenpleinen van het kasteel ...


... totdat het begon te regenen natuurlijk. Ik was nog maar een paar uurtjes in Edinburgh en had al meteen kennis gemaakt met de Schotse weergoden :-)



Dan maar de binnenkant van het kasteel bezoeken...
Hier zie je hoe de soldaten gevangen werden gehouden.


Die gevangen soldaten lieten hun sporen achter in de vorm van graffiti: ze krasten hun naam op de houten deuren. Ze maakten er ook tekeningen van grote zeilschepen.


Saint Margaret's Chapel, het laatste overblijfsel van het 11e eeuwse kasteel. Deze kerk uit de tijd van de Noormannen behoort tot de oudste van Schotland.


Het kerkhofje van de honden van de soldaten. Very British ;-)


Na mijn bezoek aan het kasteel neem ik een kijkje in de Camera Obscura. Een heel leuke tentoonstelling met tal van visuele effecten. Echt de moeite!


Bovenaan hebben ze ook een echte donkere kamer waar je een 'live' bewegend beeld van Edinburgh krijgt. Uiteraard had ik daar boven ook een mooi uitzicht over de stad... én verder.


Eenmaal terug beneden wandel ik nog wat op de Royal Mile. Ik vergaap me aan de vele 'tatan' winkels. En néé, ik heb geen Schots rokje voor Steven gekocht ;-)


Ook zo typisch Brits: een mooi rijtje rode telefooncellen...



's Avonds heb ik energie voor tien en besluit ik nog een kleine avondwandeling te maken naar de ruïnes van Craigmillar Castle. Zónder stadsplan en zónder Steven (die mij meestal van hopeloos verdwalen behoedt). Het is al bijna acht uur 's avonds als ik aan de wandeling begin en ik vertrouw voor 100% op de aanwijzingen van de Trotter ("Ga bij een klein, discreet, geel bordje naar links en bij de volgende lichten rechtsaf, het is helemaal aan het einde"). Na een uurtje stappen zie ik in de verte inderdaad een kasteel.

Craigmillar Castle


Jammergenoeg waren er net voorbereidingen voor een feest aan de gang en mocht ik er niet dicht bij komen. Maar ik had toch een mooie wandeling achter de rug :-) En nu nog eens een uurtje terugwandelen. Moe maar tevreden ben ik in mijn zachte hotelbed gekropen. De volgende dag moest ik fris zijn want dan begon het congres!

By the way, dit is mijn hotel aan de buitenkant...


... en dit is mijn hotel aan de binnenkant (sjiek hé?)

Geen opmerkingen: