donderdag 12 juli 2007

Edinburgh 8 juli

Vandaag geniet ik eens extra van het typische 'English Breakfast' dat ze me in 't hotel voorschotelen. Ik zal energie nodig hebben want vandaag ben ik van plan om de dag te beginnen met een wandeling in het Holyrood Park. De toegang tot het park ligt vlakbij mijn hotel, en het zicht op het park is veelbelovend...


De Trotter beschrijft het park als "een verbazingwekkend, klein stukje Highlands, compleet met heide, konijnen, en ruwe rotsen". En ze hebben gelijk!

Uitzicht op de stad (klik op foto om te vergroten)


Wandelpaadjes



Wilde distel



Zicht op de Calton Hill. Ze zijn hier ooit met de bouw van een 'Akropolis' begonnen, maar wegens geldgebrek is die nooit afgeraakt...


Zicht op het parlementsgebouw en 'Our Dynamic Earth' (dat witte gebouw)


Zicht op het paleis, dat ik 's namiddags ga bezoeken



Meertje in het Holyrood Park


Op één of andere manier ben ik van de ene kant van het park naar de andere kant van het park gewandeld zónder over het hoogste punt (Arthur's Seat) te gaan. Ik besluit dus terug te keren en de top te zoeken... Daar zie ik ze al!


Joepie, 'k ben boven geraakt!


Nu ik de top bereikt heb, besluit ik af te dalen en mijn namiddag te spenderen in het Palace of Holyrood house. Dit is de officiële residentie van de koningin als ze Edinburgh bezoekt. Aangezien ze daar was tot 7 juli, ging het paleis pas vandaag (8 juli) terug open.

De ingang van het paleis


In het paleis zelf mocht je geen foto's maken. Maar het bezoek was echt de moeite! Ik zag er de troonzaal, de eetzaal (met zilveren servies), de Vlaamse wandtapijten, en de grote zaal met wel 110 portretten van de koningen van Schotland. Het grappige is dat de meeste van die portretten gewoon verzonnen zijn; er staan dus koningen op die nooit hebben bestaan :-) De koning wou gewoon 'stoefen' met zijn afkomst...

In het paleis bezocht ik ook de tragische vertrekken waar Rizzio, de knappe secretaris (minnaar?) van Mary Stuart werd vermoord, waarschijnlijk in opdracht van haar jaloerse echtgenoot. Het bloed van het slachtoffer is nog altijd zichtbaar op de parketvloer... wát een gevoel voor enscenering...

De bouw van het paleis is ooit begonnen met een 12e eeuwse abdij. Daar schiet nu niet meer zoveel van over, maar mooi is het wel.


Ik rond mijn bezoek af met een wandeling door de tuinen rondom het paleis. Ook heel mooi!



Nog eens een zicht op het parlement...


... en dan wandel ik naar 'Our Dynamic Earth'. Een boeiende attractie vol 'special effects'. Mijn laatste volle dag in Edinburgh zit erop...


Geen opmerkingen: