woensdag 23 juli 2008

Washington - dag 1

Op dinsdag 22 juli vroeg opgestaan. Ik moest mijn "tweede thuisland" Canada namelijk verlaten voor een congres in buurland Amerika. Net zoals ik vorig jaar gedaan had (nl. voor congressen in Edinburgh en Budapest), boekte ik er een extra dag, als toerist :-)

En alhoewel ik dus reeds eerder op m'n eentje gereisd had, was het deze keer toch anders. Washington DC lijkt zoveel "verder weg" dan zeg maar Edinburgh. Maar ik ben goed en wel op bestemming geraakt. Alleen ging het niet zo vlot als anders.

Het begon al in het vliegtuig. Er verscheen een "error message" op het computersysteem van het vliegtuig. En dus deden de piloten wat ik ook zou doen: de computer volledig afsluiten en terug opstarten. (...en de passagiers maar Microsoft grapjes maken :-)
Helaas verscheen de "error message" opnieuw. Dus besloten de piloten de maintenance ploeg op te bellen. Enfin, om een lang verhaal kort te maken: die maintenance ploeg heeft het computerprobleem kunnen oplossen. Allé, dat denk ik toch, want we zijn - weliswaar met veel vertraging - goed en wel in Washington geland.

Met het openbaar vervoer van de luchthaven in 't stad geraken is ook geen lachertje hier. Eerst moest ik de bus nemen, maar daar had ik geen gepast geld voor. En dus lieten ze oogluikend toe dat ik gratis meereisde. Een metroticketje kopen was ook niet makkelijk. De ticketprijs hangt af van de afstand die je wilt overbruggen én van het moment van de dag (piekuur of niet). Bovendien mocht je geen persoonlijke hulp verwachten; je was namelijk verplicht om de tickets aan zo'n automaat te kopen. Enfin, opnieuw: na heel wat try-and-error is het me gelukt.

Genoeg gezaagd nu :-) Eenmaal in de jeugdherberg aangekomen was ik helemaal klaar voor een toeristisch dagje Washington! Ik ben eerst naar de National Gallery of Art geweest. Een beetje vreemd om zo ver weg van huis "onze" grote kunstenaars zoals Vermeer, Rembrandt, Monet, en Van Gogh te moeten bewonderen... maar wel de moeite. Je vindt er kunst van de Middeleeuwen tot nu. Kunst van Europa, Azie, Amerika, ...

Daarna bezocht ik het National Museum of Natural History geweest. De oorsprong van het leven, dinosaurussen, mineralen, reptielen, vlinders, ... je vindt er gewoon àlles. En dan nog eens enorm goed voorgesteld ook. Een topper.

Vlinder in de vlindertuin van het National Museum of Natural History

In de grote collectie mineralen zaten er uiteraard ook enkele stukken bij uit Imfeld, waar wij vorige zomer nog op vakantie waren (lees hier). Het Binntal is naast een wandelparadijs ook een mineralenparadijs... (zie hier)

's Avonds ben ik in Zuid Amerika gaan kijken naar een fan-tas-tisch optreden van U2. Ik kon Bono aanraken en kreeg een gitaar tegen m'n hoofd. Ik vloog over de drummer. Ik stond naast de piano. Jawel, film-en muziekkenners onder jullie hebben het waarschijnlijk al door: ik ben naar de film "U2-3D" gaan kijken. Zoals de naam het zegt, een driedimensionele film over U2. Een echte aanrader.

's Avonds sliep ik in de jeugdherberg van Washington, in een kamer samen met een Zweedse, een Zwitserse, en een Nieuw-Zeelandse. Ik hou er wel van, van die sfeer in jeugdherbergen. Je voelt je écht op reis. Maar zoals je zult zien, was mijn accomodatie voor de volgende vier nachten ook niet mis...

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik ben blij dat je goed aangekomen bent in Washington DC. Het is een interessante en mooie stad, ik heb er goede herinneringen aan... Ik reis dus in gedachten met je mee