zaterdag 2 augustus 2008

Rockwall Trail

We hebben er onze eerste tocht in de Rockies opzitten. Deze vierdaagse 'hike' van ongeveer 55 km voerde ons door het Kootenay National Park.

Op dag 1 vertrokken we vanuit Banff, waar we de dag voordien al onze inkopen hadden gedaan (gevriesdroogde pastamaaltijden, welbekend bij trekkers :-). Met onze huurauto reden we naar het Visitor Centre van Kootenay National Park, om onze park permits etc. te kopen. Jammergenoeg leek dat Visitor Centre meer op een souvenirwinkeltje dan iets anders en waren ze sinds kort niet meer bevoegd om park permits te verkopen. We zijn dan maar helemaal terug gereden naar Banff. In het Visitor Centre daar werden we gelukkig wel goed geholpen. We kochten er onze wilderness pass (om te mogen kamperen op de back country campgrounds) en park pass (om met onze auto door de nationale parken te rijden). We reserveerden er ook ons plekje op de campgrounds.

De startplek van onze vierdaagse was de "Paint Pots Trailhead" (1450m). Deze 'verfpotten' zijn okerwingebieden die door de oorspronkelijke bewoners (Indianen) gebruikt werden om zichzelf, hun werktuigen, en hun eten een kleurtje te geven. Na een dikke vier uur stijgen - waarvan een groot deel jammergenoeg in de regen - bereiken we onze eerste kampplaats: Helmet Falls Campground. We slaan er onze tenten op, genieten van een warme maaltijd, en slaan alle geurende producten (brood, chocola, maar ook zeep en tandpasta) op in de 'bear lockers'... en gaan slapen.

Paint Pots

Wandelen in de regen...

Zicht op de Helmet Falls

Wanneer we op dag 2 - na een koude nacht! - opstaan, zien we dat er ijs op onze tent staat. Brrrr! Gelukkig is het overdag mooi weer en maken we een mooie tocht, over twee passen: de Limestone Summit (2170m) en de Rockwall Pass (2240m). We wandelen deels door de bossen en deels boven de boomgrens, over de rotsen. We kamperen op Tumbling Creek Campground, waar we tijdens het avondeten een porcupine (stekelvarken) zien voorbijhuppelen... We hangen al ons eten aan 'bear poles' en hopen op een warmere nacht...

Zicht op de Rockwall van op de Limestone Summit

"Indian Paintbrush" bloemen met op de achtergrond "Rocky Mountains" waarvan we de naam vergeten zijn :-)

Hiking in de Rockies...

Columbian Ground Squirrel (we zagen er massa's!)

Panoramafoto van de ganse Rockwall
(klik op de foto om te vergroten)

Alpenweide met op de achtergrond de Tumbling gletsjer

Op dag 3 worden we wakker door de regen op onze tent: niet zo leuk dus. We hebben echter een zware tocht voor de boeg (ongeveer 20 km) en dus moeten we wel opstaan. Een natte tent inpakken is geen lachertje; kleddernatte voeten en sompende kousen zijn dat nog veel minder...

Rond de middag bereiken we Numa Creek Campground. Druipend nat proberen we van onze lunch te genieten. Veel trekkers doen de tocht die wij doen in 5 dagen en overnachten hier... maar wij dus niet! We stappen door en gelukkig houdt het op met regenen. Na een steile klim bereiken we Numa Pass (2355 m) en zien we Floe Lake - het eindpunt van dag 3 - enkele honderden meters lager blinken. Nog even op de tanden bijten en we bereiken Floe Lake Campground. Het is een erg mooie kampplaats, de tentjes liggen er verscholen tussen de bomen en de eetplek heeft een prachtig zicht op het felblauwe meer. We genieten voor de voorlopig laatste keer van een lekkere kampmaaltijd en proberen in onze natte slaapzakken toch een beetje te slapen...

Panoramafoto getrokken op de Numa Pass
(klik op de foto om te vergroten)

Floe Lake

Op dag 4 kunnen we een beetje 'uitslapen' want we moeten slechts 10 km wandelen - bergaf dan nog wel :-) Het gaat vlot en iets na de middag bereiken we Floe Lake Trailhead (1325m), het eindpunt van onze vierdaagse. Dit eindpunt ligt 13 km van ons beginpunt, maar gelukkig krijgt Steven meteen een lift aangeboden en gaat hij onze auto halen.

Ons tentje op de Floe Lake Campground

Ochtendzicht op Floe Lake

Het resultaat van een bosbrand enkele jaren geleden: een "bos" vol verbrande bomen...

Vermoeid maar tevreden rijden we naar Lake Louise, en daar... hebben we gelukkig twee nachtjes in de jeugdherberg "HI Lake Louise Alpine Centre" gereserveerd! Het is een erg mooie jeugdherberg, met warme douches, een zacht bed, een goed restaurant, en zelfs een sauna! We genieten dubbel.

Anoniem zei

Geniet er maar met volle teugen van ! Groetjes aan alle 4 !
Griet

wegens operatie en gezinsuitbreiding heb ik jullie een tijdje niet kunnen volgen...blijkbaar gaat 't goed en amuseren jullie zich daar